onsdag 13 augusti 2014

Utvärdering

Traditionsenligt gör jag varje födelsedag en lista över mål jag vill försöka uppnå under det kommande året. Nu är det två veckor sedan jag fyllde hiskeliga 29 år så det börjar ju bli dags att utvärdera hur förra årets lista gick och publicera en ny. 

Förra årets lista:

1. Spara 30.000 SEK. 
Denna punkt har jag inte uppnått till fullo, mest pga att jag valde att säga upp mig och därmed inte har haft lika bra inkomst, annars hade nog inte denna punkt varit något problem. Under tiden jag jobbade och kunde spara mer uppnådde jag dock en bra bit på väg. Målet var att spara för att göra hajj och besparingarna räckte gott och väl till en umrah istället så jag tycker nästan att jag borde få stryka denna punkt...

2. Börja pensionsspara. 
Jupp, eller ja, inte organiserat men jag HAR satt in pengar på mitt sparkonto under benämningen pensionssparande.

3. Köpa en bra kamera...
4...och lära mig använda den. 


5. Strukturera och planera min tid (känns som det krävs om jag ska kunna jobba 100% och plugga -helst- 125%) 
Mja, jo alltså ganska strukturerad har jag ändå varit, men så gick jag ner i arbetstid och hoppade av några kurser, så riktigt som målet var det väl inte.

6. Komma ikapp dagens teknik. Jag vet jag låter som en pensionär, men jag tänker typ smartphone och liknande. Som det är nu fattar jag noll. 
Ja, gällande smartphone är jag i alla fall på banan.

7. Klara minst en kandidatuppsats (alltså det måste ju gå, uppsatsen i spanska ska förhoppningsvis bara bantas ner lite och små-ändras, sen siktar jag på att författa en engelskauppsats denna termin...hjälp!) Nej, dock pga trassel jag inte hade kontroll över. Spanskakursen hade ändrats så att didaktik inte längre ingick och det var därmed inte säkert att jag kunde gå upp med min uppsats som redan var nästan-färdig, plus att kursinformationen kom ut jättesent och jag med bara några dagars varsel skulle infinna mig i Umeå, vilket dessutom råkade sammanfalla med dagen för bröllop inom släkten, så jag struntade helt enkelt i alltihop. Engelskan visade det sig att jag inte fick göra eftersom man tydligen inte kunde göra kursen parallellt med den andra delen av Engelska C, vilket jag tyckte var helidiotiskt eftersom man ju kan det hur bra som helst om man läser kurserna på campus, men att göra samma sak på distans var tydligen omöjligt. 

8. Bli 'framgångsrik' på nya jobbet. Vet inte riktigt vad det innebär. Omtyckt kanske? 
Hm, jag stryker denna punkt även om jag sagt upp mig, men omtyckt tror jag att jag blivit. Eller det vet jag att jag har, både av elever och kollegor och jag har fått beröm för mina insatser och dessutom önskats välkommen tillbaka. Jag har dessutom lärt mig otroligt mycket inför framtida lärarjobb, vilket ju också kan betecknas som en framgång.

9. Hälsa på i Kalix. 
Nej, har bara tagit mig så långt som till systeryster i Skellefteå, fattas några mil.

10. Lära mig laga indisk mat. 
Mannen har stått för denna punkt...

11. Skaffa vänner i min nya stad. 
Ja, till och med en riktigt nära vän, Shilan.

12. Blogga mer (vore nästan omöjligt att blogga MINDRE i nuläget...) 
Det var tydligen inte omöjligt att blogga mindre...

13. Sy mer egna kläder. 

14. Baka bullar (med jäst) mazariner och potatisbakelser (baka mer i allmänhet?) 
Mjae...jag har bakat bullar EN gång (lussebullar) men jag har nog inte bakat mer än jag brukar, kanske till och med mindre.

15. Bli bättre på att hålla kontakten med vänner och familj. 
Well, jag har inte pratat med min far sedan i april tror jag...det är ju ett ganska dåligt betyg. Jag är faktiskt genuint dålig på det här med att hålla kontakt. Iofs har jag pratat mycket mer med både mamma, syster och bästaste bästa Linnea men jag tror mer att det har med dem att göra än med mig.

16. Förbättra min kondition. 
Hahaha, nej. Och i nuläget känner jag mig mest som en säl *preggo*

17. Skapa träningsrutiner. 
Började med ett yogaprojekt, var peppad till max men blev sedan gravid och slogs av den stora tröttheten och kände mig allmänt sjösjuk. Sen föll liksom hela grejen. Jag får ta itu med detta efter Lilla Abushabab behagat komma, just nu är jag bara glad för att kunna promenera lite lätt.

18. Göra saker i tid. 
Liiiite bättre på detta har jag blivit tycker jag, om man bortser från en av sommarkurserna jag just avslutat där jag verkligen legat efter.

19. Ge lite extra. 
Ja, jo, det har jag väl? Jag har iaf försökt tänka på att vara extra generös.

20. Läsa de där Austen-böckerna jag inte hann med sist. 
Har endast läst Persuation faktiskt, men bättre än inget.

21. Läsa en bok av en nobelpristagare. En hel bok den här gången. 
Yes, Selma Lagerlöfs Jerusalem. Mycket bra läsning som jag varmt kan rekommendera.

22. Ta hand om mig själv. 
Nu vet jag inte riktigt vad jag syftade på när jag skrev denna punkt, borde kanske varit lite mer specifik. Jag har dock tagit hand om mig själv på så sätt att jag sett till att minska på stressen, först genom att gå ner i arbetstid för att hinna plugga och sedan faktiskt genom att säga upp mig. Sen har jag försökt vila i mina beslut och inte vara besviken på mig själv, det fungerade ganska bra.

23. Resa utomlands (Hallå, vi BOR vid flygplatsen, det måste utnyttjas.) 
Turkiet och Saudiarabien har besökts!

24. Hitta en värdig ersättare till min älskade handväska. Eller möjligen laga den om det går. 
Jodå, köpte en skinnväska som jag är ganska nöjd med, saknar fortfarande min älskade trotjänare och ska nog kolla upp om den går att laga med en ny dragkedja.

25. Hantera stressen. 
Se punkt 22. Mitt bästa tidsbesparande tips som minskar morgonstressen är för övrigt att lägga fram kläder kvällen innan.

26. Lära mig åtminstone lite arabiska. Nu har jag ju glömt det mesta jag lärde mig. 
Alltså, det är väl oundvikligt att snappa upp litegrann när man omges av språket och jag skulle säga att jag förstår ganska mycket av vad mannen och broshan pratar om (mer än de skulle önska ibland, hehe) men lärt mig, lärt mig på ett seriöst sätt har jag egentligen inte.

27. Göra något åt min syn. Vet dock fortfarande inte om jag törs göra en laseroperation?? 
Jag vågade operera mig och ser nu utan glasögon, alhamdulillah! Bästa grejen!

28. Organisera garderoben och min klädstil. Sluta ta det som ligger närmast och börja anstränga mig lite igen. 
Se punkt 25 om att lägga fram kläder kvällen innan. Sedan ska jag ju inte sticka under stol med att det hjälpt en hel del att flytta till en EGEN lägenhet, slippa ha slöja hemma pga mannens bror och dessutom inte ha två tredjedelar av mina kläder i förrådet. Fast sen har jag å andra sidan inte känt mig som världens mest piffiga pga växande mage och denna fruktansvärt plågsamma värme (som jag som icke-preggo skulle uppskattat).

Inga kommentarer: