måndag 15 april 2013

Ved

I en stund av uttråkning bildgooglade jag min hemby. Sådant kan man ju roa sig med ibland. Jag fick upp en bild av en av mina (många) farbröder. Det visade sig vara en sådandär fyller jämt annons där det står folks livshistoria och huruvida de firar med öppet hus, undanbeder sig firande, sticker utomlands o.s.v. I annonsen stod det ungefär såhär "X arbetade en kortare tid på Företag, där grundlade han sitt vedintresse."

Vedintresse?! Jag och min syster skrattade åt detta och försökte föreställa oss hur man kan vara intresserad av ved. Man fattar ju att folk ibland måste hålla på med ved. Hugga den, trava den och elda huset med den och sådant, men att gå så långt som att verkligen genuint intressera sig för den...

Men tydligen finns det ändå människor som intresserar sig för ved. Jag fick nämligen häromsistens ett mejl med bokerbjudanden där detta tips fanns med.


Ja, tydligen finns det alltså vedentusiaster bland oss. Den här hyperintressanta boken sägs dessutom vara en försäljningssuccé i Norge. Jag får allt äta upp mina hånfulla ord. Nu vet jag i alla fall att jag om nöden kräver kan ringa min farbror och fråga om vedråd istället för att köpa en bok.

Inga kommentarer: