lördag 30 maj 2015

Om tvångssyndromorganisation

Tvångssyndromorganisation, det borde vara ett vedertaget begrepp. Väl?

Jag är inne i en ny nesting-fas. Ni vet en sådnär som man sägs komma in i när man är gravid och man håller på att boa och greja inför barnets ankomst. Jag hade ju en sådan där ett tag när jag väntade lilla  U, då jag målade om hela lägenheten bland annat. Sen avtog ju orken lite i och med själva barnafödandet och amningsdimman, men nu har jag plockat upp mig själv där jag slutade, en post-pregnancy-nesting.

Jag tänker såhär; om allt är välorganiserat så är det enklare att städa och det ger utrymme till att göra annat. Dels kan man vila hjärnan från att behöva tänka på alla saker som man borde ta tag i, dels kan man bjuda hem folk utan att skämmas. Detta tog mig bara 30 år att inse, haha. Nejdå, jag har alltid varit "organiserad" men på ett stökigt sätt, jag vet var jag har grejerna, men för ett otränat öga har det kanske verkat vara lite kaotiskt.

Så för att få ordning på torpet, så att säga, har jag t.ex. inhandlat hyllor till duschen. Jag vill lovprisa och besjunga dem. Jag vet, jag vet, get a life om du ska vara helt exalterad över ett par hyllor till duschen, men alltså SOM jag älskar dem. Vårt badrum är ju pyttelitet och trångt med allt som måste få plats så bara det att organisera alla shampoflaskor och slippa se dem på badkarskanten gör väldigt mycket. Nu måste jag bara se till att banta ner antalet flaskor också, genom att använda upp alla shamposlattar som klunkar runt i udda flaskor (stackars mitt hår, haha).

I förrgår har jag städat vårt skafferi. Även det en anledning till lovsång. Etiketter! Jag har knarkat organisation och etiketter på Pinterest den senaste tiden och nu är mitt köksskåp alldeles underbart välorganiserat och etiketterat.

(Här skulle det kunna varit en bild, men jag orkar inte ta ngn bra och en blurrig har jag redan publicerat på instagram och ja, jag ids helt enkelt inte just nu.)

Efter den stora skafferiorganisationen är målet att även resten av vår lägenhet ska se ut som att någon med tvångssyndrom bor här. Det är på gång. (Och sen kanske bilderna kommer. Kanske)

Inga kommentarer: