fredag 2 maj 2014

Resa

Vi ska på semester! Eller, en andlig resa/semester kanske man kan säga. Inte andlig resa som i att vi ska sitta i ring och försätta oss själva i trans och låtsas sväva runt i världen, nope nej, vi ska åka till Mekka (och Medina) Ursprungligen var planen ju att göra hajj i år, men så blev jag ju preggers och då krockar det liksom, så vi bestämde oss för att göra umrah nu direkt istället. Alltså, för er som eventuellt inte är så insatta i den muslimska världen så gör man alltså hajj (pilgrimsfärden till Mekka som är en av Islams 5 pelare) under en viss tid på året, umrah är, kan man säga hajj-light och kan göras när som helst.

Jag är peppad. Vi åker via Jeddah och vidare till Mekka för fyra dagar, tar sedan tre dagar i Medina och fortsätter efter det vidare för att avsluta resan med semester-semester i Istanbul. Vi ville ju egentligen åka dit som bröllopsresa redan när vi gifte oss (för mer än tre år sedan) men på den tiden var ju inte mannen svensk medborgare utan hade endast palestinskt pass och då måste man söka visum och ha sig. Men den som väntar på nåt gott...

Min kära vän lät lite förvirrad när jag berättade allt detta och undrade VEM vi egentligen skulle hälsa på. Till hennes försvar var hon just i färd med att försöka hitta laxpytt i en affär och var kanske inte riktigt koncentrerad på min utläggning och så betyder ju Jeddah faktiskt mormor på arabiska. Men för att förtydliga så ska vi alltså inte hälsa på någon, även om det talats om att möta upp Salman, min vän som jag ju delade hus med i Madrid, eftersom han lämnat Europa och flyttat hem till öknen. Dock bor han ju i Riyad, så vi får se hur det blir. Kanske får vi också tillfälle att träffa någon av alla dignitärer min kära make lärt känna via dubbelliv som revolutionspoet, man vet aldrig. 

Inga kommentarer: