tisdag 7 augusti 2012

Souz

Okej, med risk för att ingen kommer vilja komma hit på fika någonsin mer (inte för att det är så högfrekvent förekommande nu heller) så måste jag berätta en fruktansvärd sak. Eller ja, JAG tycker åtminstone att det är hemskt och fruktansvärt.

Vi har ohyra. Det räckte tydligen inte med myrinvasionen förra sommaren. Även denna tid har sin plåga. Jag har hittat ittebittesmå myrliknande djur i skafferiet. När jag med darr på rösten meddelade denna hemskhet till mannen yttrade han helt oberört "Åh, det där är bara souz" som om han pratade om en gammal bekant.

Vilket det också visade sig att han gjorde. Kind of. Souz är nämligen efter lite googlande och ingående intervjuer med mannen det lilla kryp som vi i Sverige refererar till som plattbagge. En liten, liten skalbagge på ca 2 mm som gillar mjölprodukter och torkad frukt. Boven i dramat i vårt fall är förmodligen torkade dadlar som fört med sig problemet. Enligt mannen förekommer souz i varmare länder och är där så vanligt att folk inte bryr sig utan bara plockar bort dem och äter vidare. Vid ris-inköp är kvalitetsris lika med ris med souzar. (osäker på pluralformen)

Jag som inte är van vid sånt här sitter i nuläget och planerar en omfattande rengöring av vårt skafferi. Tydligen måste souz ha minst 18 grader för att kunna föröka sig och värme för att överleva så allt som verkar fräscht ska in i karantän i frysen i några dagar. Sedan ska jag typ putsa skafferiet med tandborste och frätande rengöringsmedel. Usch. Om vi någon gång flyttar till ett land där souz är vardagsmat (haha) kanske jag kan vänja mig, men så länge vi bor här tänker jag föra krig!

I fortsättningen kommer torkad frukt strikt att förvaras i kylskåp.

1 kommentar:

mt sa...

hemska tanke!! jag ryser.