torsdag 23 augusti 2012

Vackra flickors lott

Läste för ett tag sedan ut den tredje boken i Alexander McCall Smiths serie om Damernas Detektivbyrå, Vackra flickors lott.

Lika mycket som jag gillade de andra böckerna i serien tyckte jag om denna. Det är fascinerande att en man kan skriva om kvinnor på det sättet McCall Smith gör. Ofta tycker jag att det blir så konstigt när män ska försöka beskriva kvinnliga personligheter. Jämför till exempel med Lisbeth Salander eller andra kvinnliga karaktärer skrivna av män. De är ofta lite lesbiska och/eller har väldigt manligt tankesätt som jag inte alls känner igen mig i, alternativt beskrivs de bara som stereotypa mähän och får biroller. I Damernas Detektivbyrå däremot tycker jag att författaren lyckas väl med beskrivningen av kvinnor. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som gör det, men jag gillar det i alla fall mycket.

Den här boken innehåller dessutom en hel del kängor riktade mot patriarkala samhällen och vissa manliga beteenden i allmänhet och då är det ganska förvånande att en man lyckats skriva det. Iofs kanske jag har massa fördomar om män och att de inte kan skriva om kvinnor på ett trovärdigt sätt, men till mitt försvar så läser jag ganska mycket och det här är faktiskt första gången jag verkligen tyckt att en manlig författare lyckats med kvinnogestaltning. Men smaken är ju som baken.

Hur som helst är Vackra flickors lott ytterligare en mysig och läsvärd bok av McCall Smith, en kort bok som tar slut på några timmar och lämnar läsaren (eller åtminstone mig) med ett sug efter att åka till Afrika.

Inga kommentarer: