måndag 16 april 2012

arabiskt

Åt baba ganoush och bröd till kvällsmat igår. Jag älskar arabisk mat (så länge det inte blandas in några bönor) och vi äter ju rätt mycket sådan hemma. Men igår insåg jag att det nog blir två veckor med övervägande arabisk mat den här resan. Min första tanke är "mums" den andra "hjälp jag kommer bli tjock!"

Mellanöstersk artighet i matsammanhang innebär förresten en komplicerad dans av ta lite mer-trugande-spelad storbjudenhet-och mer trugande. Ett definitivt nej accepteras inte. Som svensk, och i det här fallet opåverkad av min mormor, frågar jag endast en gång om gästen vill ha/påfyllning/ får jag då ett nej frågar jag inte igen. Jag kan också bli irriterad när jag tackat nej till någonting och blir tillfrågad om det igen. Det här kommer att bli en svår balansgång mellan att bli övergödd och inte verka alltför oartig.

1 kommentar:

ullwi sa...

Får jag rekommendera dig att du tar flera portioner fast små... kan det funka?