torsdag 15 mars 2012

kurser

Idag kunde man börja anmäla sig till höstens kurser. Jag kanske är lite vrickad, men det känns spännande att se vad det finns för intressanta grejer man kan läsa. Nu har jag ju i och för sig en långsiktig lärar-plan så jag kan ju inte söka vad som helst.

Det här är vad jag funderar på. Arabiska, svenska som andraspråk och engelska. Jag ska (eller kan) givetvis inte anmäla mig till allt. Jag gjorde bara en lista med möjliga alternativ. Nu ska jag bara undersöka vad jag kan tillgodoräkna sedan tidigare terminer, vad som är taktiskt att söka, i vilken rangordning jag ska söka in och så vidare.

Som ni kanske märker om ni läser listan så är det distanskurser, det är ju lite svårt att dela sig mellan Lund, Gävle, Umeå...Men jag har kommit fram till att jag trivs med distansgrejen. Dels beror det lite på min trasiga mage. Det är skönt att slippa känna stressen över att missa något på grund av magvärk eftersom det gör att magen gör ännu ondare. Distansstudier är liksom avsevärt svårare att missa. Dels blev jag lite knäckt av den där tyskaterminen och slipper helst direktkontakt med elaka lärare. Även om jag nu inte med säkerhet kan säga att det finns elaka lärare på alla kurser. Det gör det förmodligen inte.

Jag får försöka undvika att utveckla någon slags social fobi. Man kan ju bli lite knäpp av att bara sitta hemma. Jag måste försöka umgås med folk utanför universitetsgrejer lite mer. Det blir en bra utmaning, tänker jag. Om man träffar massa klasskompisar på dagarna så kanske man nöjer sig med det. Då kan det vara bra för mig som är dålig på att höra av mig till folk att måsta höra av mig för att överhuvudtaget se någon annan än min man. Fast det kanske slutar med att jag blir någon konstig eremit. Hur som helst gillar jag distanslösningen, då kan man flytta och resa utan att det stör.

Inga kommentarer: